Wikia

Memory Alpha

The Cage

Diskutera0
1 365sidor på
denna wiki

När Enterprise undersöker en 18 år gammal nödsignal så blir kommendör Pike infångad och testad av varelser som kan skapa kraftfulla och realistiska illusioner.

Serie:TOS
Säsong: -
Sändes (USA):1988
Sändes (Sverige):?
Produktionsnummer:001
Stardate:Okänt
År:2254
Story & Manus:Gene Roddenberry
Regisserad av:Robert Butler

Sammanfattning Redigera

År 2254, tretton år innan James T. Kirk tog befälet över USS Enterprise, tar kommendör Christopher Pike och hans manskap emot en nödsignal från planeten Talos IV. Ett "away-team" med Pike i spetsen strålar ner för att undersöka. När de hittar nödsignalsfyren så finner de också vraket av ett tidigare utforskningsskepp från jorden, SS Columbia, som kraschat där 18 år tidigare. Bland de överlevande finns en vacker kvinna, Vina. Pike bekymmrar sig för kvinnans säkerhet och blir distraherad av hennes skönhet. Plötsligt så blir Pike infångad av Talosianerna som lever under planetens yta. Samtidigt visar sig nödsignalsfyren, de överlevande och hela deras läger vara en illusion skapad av Talosianerna och försvinner. Allting utom Vina. Illusionerna visar sig vara en fälla skapad för att lura Enterprise och Pike till planeten...

BakgrundsinformationRedigera

  • "The Cage" är det ursprungliga pilotavsnittet till Star Trek: Originalserien. Avsnittet ogillades dock av TV-bolaget NBC och sändes därför aldrig på TV förrän september 1988 (?).
  • Den först filmade scenen i "The Cage" (och hela Star Trek) är den där doktor Boyce och kommendör Pike dricker martini. Den filmades fredagen den 27 november 1964.

Länkar och referenser Redigera

Rolllista Redigera

Referenser Redigera

Talos IV, Talosianer

Runtomkring Wikias nätverk

Slumpartad wiki