Wikia

Memory Alpha

Arter och kulturer

Diskutera1
1 365sidor på
denna wiki

Det här är en lista över känslomässiga (eller självmedvetna) varelser. För inte känslomässiga organismer, se omedveta livsformer.

Kroppsliga arterRedigera

Efter platsRedigera

Kroppsliga arter har en fysisk kropp, vanligtvis bestånde av kol- eller kisel-baserade cellstrukturer. Dom flesta kroppsliga arterna metaboliserar energi genom att äta mat eller genom fotosyntes och har en begränsad livstid som består av tydliga perioder av tillväxt, mognad och begynnande ålderdom. Intelligenta kroppsliga arter förbättrar hela tiden sina möjligheter med teknik. (Se också: humanoider)

Alfa-/BetakvadranternaRedigera

Huvudartikel: Arter i alfakvadranten/Arter i betakvadranten

GammakvadrantenRedigera

Huvudartikel: Arter i gammakvadranten

DeltakvadrantenRedigera

Huvudartikel: Arter i deltakvadranten

Utanför galaxenRedigera

...

Rymdlevande arterRedigera

...

Okroppsliga arterRedigera

Okroppsliga arter består av olika former av sammanhängande gas eller energi. Dom flesta okroppsliga varelserna kan absorbera och utnyttja evergi direkt från sin miljö. Allmänt sätt så använder okroppsliga arter inte teknik utan kompenserar sig med naturliga fysiologiska förmågor. Några okroppsliga arter har utvecklats bortom behovet av näring och utövar en betydande kontroll över rymd och tid.

ArtificiellaRedigera

Med artificiella menas att varelserna från början var skapade av en annan art och att dom artificiella varelserna kan vara självmedvedvetet designade eller kan vara självmedvetna spontant. Det finns två huvudtyper av artificiellt liv: Den första är en maskin skapad av mekaniska komponenter dvs.androider, såsom Data och det andra är mjukvarobaserade program vilka är beroende av en lämplig dator för att kunna existera, såsom Doktorn (EMH). De här programmen visar ofta sig själva som hologram.

TransdimensionellaRedigera

Transdimensionella arter är livsformer som kommer från en verklighet utanför det normala rum-tid kontinuumet. Dom kan ta en mångfald olika former som är eller inte är jämnförbara med dormer i detta universiumet, beroende på karaktären av deras egna rike. Några transdimensionella raser kan inte överleva i detta universumet utan hjälp.

SpegeluniversumetRedigera

I spegeluniversumet, finns det ett antal arter som har utvecklas exakt eller åtminstonde liknande i jämnförelse mot deras motsvarigheter i det "vanliga" universumet.

Denna sida är inte komplett.

Denna artikel har markerats som en sida som behöver mer information. Besök artikelns diskussionssida för att se vad som behöver åtgärdas och redigera gärna artikeln för att hjälpa till.

Runtomkring Wikias nätverk

Slumpartad wiki